Toyota Supra MKIV


 
Fakta      Bilder/Film   Byggbilder/info    Evenemang
Gå till Sida2, Sida3, Sida4
Här kan ni följa prjektet från början med lite information längs byggets gång och se lite byggbilder.

Hur bilen så ut när jag fick den kan ni se under "Bilder film".

 

Såhär så det ut i motorrummet när jag fick den. Dock fick jag bygga tillbaka lite delar till orginal när jag besiktade den, tex luftburk m.m.

 


Redan innan jag fått hem bilen hade jag skaffat mig lite delar. Turbon är isärplockad för kontroll och slipning och senare polering av kompressorhuset.

 

Besök hos bilprovningen. Bilen gick inte igenom i detta skicket. Den skulle vara helt orginal vid regbesiktningen. Så jag fick jaga reda på orginaldelar över hela landet. Det jag bytte var stol, ratt, avgassystem, handbromspak, luftfilterburk, fälgar, stötdämpare och frädrar och blinkers och lite smått.

 

 

 Alla verkar sätta dit nya lysen när dom importerar en högerstyrd supra, man jag tyckte det var lite dyrt så man kan ju prova om det går att bygga om dom. Framlyset bakades i ugnen för att limmet som håller ihop halvorna ska smälta. Sen är det bara att plocka isär och klura lite hur man ska göra för att ändra ljusbilden. Jag gjorde t.o.m. en E-märkning på insidan av glaset så lysena gick igen besiktningen utan problem. 

 

 Motorn lyftes ur och skicket kontrollerades, den var i mycket bra. Jag skulle byta till h-profil stakar men jag fick fel stakar så jag fick montera orginalet igen och motorn renoverades något. Har man en välskött motor och ska singelturbokonvertera ser jag ingen större anledning att plocka isär den om den inte har gått väldigt långt och såvida man inte är nyfiken som jag att se hur grejorna ser ut inåti så man vill skruva isär allt och kolla och sedan ihop igen(en ovana jag har enda sedan moppetiden).

 

 Motorstyrningen Vems 3.3. Jag köpte en färdiglödd box denna gången istället för att löda ihop själv som jag brukar göra med megasquirten för att spara lite tid så jag fick ut bilen denna sommaren. Här är boxen öppnad för lite modifiering. Jag hade mycket problem med vemset innan bilen gick igång. Bla så pajade ett chip med lite extra utgångar. Jag fick det alldrig att funka med 2jz-gte orginaltriggern som Vems-killarna säger ska funka. Det finns ingen bil med vems som har sådan här triggerlösning 12-1 på veven och 2st kamgivare. Efter veckor av felsökande och testande gav jag upp supratriggern tills vidare och köpte ett 36-1 hjul till Ford transit och så byggde jag ett fäste till en givare från Ford fiesta(samma setup som på volvon senast.) Då gick bilen igång. Dock utan sekvensiell insprutning men den gick. Det var svårt att få till tomgången med så stora spridare som 1000cc men med ett extra "powerflyback" kort så kunde jag få ner spridartiderna lite och få till lite tomgång. Nästa problem var att Msd dis-4 boxen som förstärker tändningen inte fungerade när jag fick den ny, så jag kunde bara ladda ca 0,8bar med den bortkopplad. Med en ny Msd box funkade bilen perfekt och har gått utan problem resten av somaren.

  Kopplingen jag byggt. Det är ett aluminiumsvänghjul som är nedsvarvat och en ny mindre stålplatta, tilton 3-skivig som ska tåla 1260nm. Tyvär var supralådans ingående axel så grov så jag kunde inte svarva ur splinesen ur begagnade lameller och svetsa i rätt splines som jag brukar göra så jag fick surt köpa nya fina lameller. En hks 60mm wastegate som jag köpte med när jag var i Usa av Lingenfelter men det saknades lite delar som jag fick svarva.

 Orginal vs Min special koppling

  Hydrauliskt urtrampningslager avsett till en cheva låda byggdes dit. Skönt att slippa mekaniska armar. "Utväxlingen" mellan huvud och slavcylindern blev bra så den är lättrampad. Spakstället hade slitna gummibussningar som slängdes och sen tillverkade jag nya hårda polyuretan-bussningar i svarven. Nu är det fina distinkta lägen i den 6-växlade lådan. 

 

 Jag la igen hålen i luckan för bakrutetorkare, spolare och hålen från den stora vingen som satt på bilen. Lite slipning på luckan och en silverfärgad Euro-spec huv som jag köpt till bilen och sen skickades det på lack.

 V-bandsklämma ut från turbon är bra. Jag svarvade en motsvarande "kona" som svetsades på ic-röret. Jag blev föresten så trött på att lämna bort delar på tig-svetsning hela tiden då det ofta blev fel, så jag köpte mig en Esab tig svets så jag kunde göra allt själv. Inte billig och jag är inte så duktig ännu men man lär sig med tiden och det kanske lönar sig i längden. Sen är det lite roligt att tigga med.

 Gissa vilken som sitter i motorn? Dock inte en jätteextreme "sticka".

  Motor ihopmonterad och påväg ner i bilen igen.

   Dags att bygga grenrör. Det börjar med att rita av flänsen mot toppen i Autocad, sen skickade jag filen till en kille som laserskar ut en fläns åt mig. Sen var det bara att varva upp kapen och slipa och svetsa. Grenröret blev inte helt 100 optimalt och fint men det funkar bra sålänge. Ev så byggre jag ett nytt framöver.

 

 

  Jag ville ha 15" "gatslicks" men det finns inga färdiga fälgar till bra pris som är så breda så jag köpte 2st nya fälgar och skar isär dom i några bitar. Valsade plåtremsor och sen svetsades det ihop till en bredare fälg. Inte så mycket "bling-bling" men det är funktionellt. Tack Johan Strömberg för hjälp med svarvningen då svarven jag har tillgång till på jobbet är för liten för fälgar.

 

 

Gå till Sida2, Sida3, Sida4

copyright

©

2006 Peter Björck