Toyota Supra MKIV


 
Fakta      Bilder/Film   Byggbilder/info    Evenemang
Gå till: Sida1, Sida2, Sida4
Sida 3  Här fortsätter byggnationen inför sommaren 2007. Jag har ingen tidsplan på när bilen måste vara klar men jag hoppas kunna åka med den i slutet av juni eller i juli då det är mycket roliga evenemang att åka på då.
 

Jag har köpt rör så nu kan jag börja med buren.
Här knäcker jag till huvudbågen med mitt nya favoritverktyg =) Inte konstigt frakten var dyr då den var större och tyngre än vad jag trodde. 53kg med flygfrakt.

 

 

Det var mycket krångligare än vad jag trodde att bygga buren och det tar en hel del tid. Det är lite klurigt när man vill försöka ha den så nära karossen som möjligt och att få igenom den snyggt genom instrumentbrädan utan att det är massa grejor som kablar, boxar m.m. i vägen.
Nästan alla rören är färdigtillverkade så det är bara lite pill med fästplattor och sen helsvetsning.

 

  

Jag får även hjälp i garaget av min flickvän Johanna.

 

 

Buren är färdigställd förutom dom 2 bakre rören som ska gå ut i bagaget. Jag saknar rör med 42mm invändigt som jag kan göra skarvhylsor av.
Det höga röret vid förarstolen har jag inte svetsat dit. Det är ivägen för mycket då bilen framförallt är en vanlig gatbil som man ska komma lätt ur och i. Jag sätter i den om jag blir tvingad nån gång... Om någon har tips på bra alternativ att ha den dörrsträvan bultad så man snabbt kan ta bort och sätta dit den och som är godkänt får ni gärna höra av er.

Jag svetsade det mesta med migen då jag fortfarande känner mig mest hemma med den istället för tigen.

 

På plats och lackad.

 

 

Nu börjar det bli mysigt inne i bilen.
Fästen till stolarna byggda, dörrsidorna ombyggda rhd-lhd och monterade. Matta och diverse plast har jag också fått in.

 

 

 

Har även vart och hämtat den förstärkta kardanen. Ser inte så mycket grövre ut men det borde hålla. Det är endast rören i kardanen och kopplingen i hela drivlinan som är utbytt. Annars är resten orginal och jag hoppas det ska hålla.

 

Nu har jag utökat till 3 bränslepumpar i orginal armaturen så det börjar bli lite trångt att få ner allt genom det lilla hålet. Det känns inte 100% seriöst denna installationen men det ska ju fungera då många i usa kör liknande.

En pump kommer gå hela tiden och dom två andra går igång vid 0.5bar eller vad jag nu sätter i motorstyrningen. Lite nya anslutningar isvetsade. På trycksidan AN-10 och orginalröret och på returen en AN-10.

 

 

Montering i fronten fortgår och jag har kostat på att tvätta av bilen från allt garagedamm.
Nu vill jag ha mitt block så man kan börja bygga motor.

 

 

Redan förra året hade jag flyttat batteriet till skuffen men då stog det nästan i mitten uppe på golvet. Det var lite ivägen om man skulle ha med sig mycket däck. Nu har jag byggt en låda i plåt som jag sänkt ner i golvet bakom vänster hjulhus. Så nu stjäl det inte lika mycket plats och är avskärmat från förarutrymmet.

 

Sen har jag börjat med en lite roligare grej, skruva växellåda är alltid roligt och klurigt. Lådan började läcka förra året och det visade sig vara i skarvarna mellan dom olika husen, jag drog åt bultarna och det började läcka ännu mer. Så nu tar jag isär lådan och ska lägga på en ny flytande packning.

Skicket var bra. Jag byter en packbox och ett "ballassy". Så då är det bara att skruva ihop den igen och hoppas på att man kan få den tät.

 

 Vid rakt fram körning ska jag ha en lite annan hjul setup i år tänkte jag. Fram ska jag ha frontrunners för att det ska rulla lätt och bli mer kursstabilt. Jag har fått tag på 17" fronrunners vilket är perfekt för oss som har lite större bromsar. Jag var först i landet att ha denna typen av däck. Så nu ska jag bara hitta några sjyssta fälgar att smalna av till 4".

 

 

Det har blivit ett litet uppehåll i byggandet på supran då jag har blivit skickad till Usa för att jobba i några veckor.

 

Men bygget står inte helt stilla för Jonas Banck www.jb-engine.se jobbar med en portning och putsning av toppen.

Jag hoppas även att blocket ska vara färdigt för att kunna plockas ihop när jag kommer hem.

 

Jag är hemma igen från Usa och har varit det i någon vecka så det har jobbats lite med bilen. Mest småsaker som elsystem, bromsrör m.m.
Jag var på skroten för någon dag sen och hittade lite delar så nu sitter det en del från en gamal opel kapitän någonstans på bilen...

Jag har inte fått tillbaka topp och block då det blivit lite förseningar med det men idag var jag förbi Custom och då höll det på att borras så jag kanske kan hämta det imårgon så jag kan börja bygga ihop motorn.

 

 

Blocket är hemma igen. Min hembyggda stressplatta till höger och CP kolvarna. Jag filade in kolvringsgapet till 0.020" på översta ringen och la den andra ringen på 0.022"

 

 

Den här underdelen ska hålla för +1000hk.

Fortsatt montering av motor.

 

Jag har fått hem toppen. Jag får tacka Jonas Banck WWW.JB-ENGINE.SE som sponsrar mig med portning av toppen och ett fint sätesjobb.
Jonas är mycket duktig på topplock och bygger även hela motorer och rekomenderas starkt.

 

 

 

Orginalventiler blir det i år. Större finns på önskelistan.

 

 

 

 

 

 

 

Orginalturbos monterades på en sväng...

 

 

 

Svängningsdämparen ihopskruvad och kompressorhuset i bakrunden lite nerslipat för att poleras.

 

 

 

Motorn sitter i och lite slangar m.m. monterat. Oljefilteret har jag flyttat för att komma åt det lite bättre. Föresten så åkte twin turbosarna av igen då dom var så fula...

 

 

Lite lödning i boxen. Pillrigt med ytmonterade komponenter.

Mycket strul var det även i år med att få igång bilen. Det gick inte denna gången heller att få igång den med orginal triggers.

 

 

En leverans med lite nya delar. Slicks och Weld Draglites som inte är dom snyggaste dragfälgarna men billigaste som passar supran. Så nu kan jag välja mellen två uppsätningar, ET Street och den andra ET Drag.
Även AC-rör som jag fick komplettera med till konverteringen då jag hade fel årsmodell på mitt andra.

 

 

Hade jag fått igång bilen dierekt hade det blivit den lilla turbon som passade direkt. Men nu när jag väntat på hjälp och ideér från Vems så monterade jag den stora turbon vilket betydde en del modifiering, bla ändrade jag fläns mot downpipe på det rostiga avgashuset från 5" till 4".

 

 

 

 

När jag byggde den nya kabelhärvan till motorn var jag trött på att dra kablarna till boxen genom den trånga passagen baken ac-paketet så jag monterade snabbkontakter direkt på torpedväggen.

 

 

Nu är bilen äntligen igång. Jippie :)
Jag svetsade om och monterade ett triggerhjul som jag tror är till Ford Transit frampå svängningsdämparen och givare så då hoppade bilen igång direkt.
Så jag får köra med det resten av sommaren och trixa vidare med den andra triggern i höst.

Att den äntligen gick igång firades med en TILT. Bultarna till triggern borrade jag hål i och trådlåste för säkerhet.

 

När jag drog svängningsdämparen/remskivans bult så märkte jag att kopplingen slirade vid endast 300nm så jag hade monterat urtrampningslagret nån milimeter för långt ut. Så lådan plockades ner för att justera. Jag kommer bara åt att justera ut och inte mer in när lådan är på plats.

 

 

 

Varmkörning och inkörning av maskinen.


Jag var lite nyfiken på om det var någon skit i filtrena så jag plockade isär dom för inspektion.
Jag använder två st filter till att börja med då jag har ett efter oljekylaren.

 

 

 

Motorstyrningen monterad på en plåt av titan!

 

 

 

Först körde jag bilen på bensin men har nu gått över till E85. Jag monterade 1600cc spridare och en Weldon bränsletrycksregulator för att vara säker på att den kan bypassa tillräckligt med soppa från 3 pumpar.

 

 

 

Såhär ser den ut i race skick. Den ser nästan grön ut i lacken men det kanske inte är så konstigt då jag inte har hunnit tvätta bilen på ett par månader.

 

 

 

 

 

 

 

Under en bankörning på rudskogen i Norge så gick synkringarna till 3ans växel sönder.

STORT TACK till Oskar Bernberg som ställt upp och lånat ut en låda medans jag lagar min låda.

 

Jag åkte ner till Vems-Jörgen i Göteborg.

Med ocilloskop kollade vi signalerna och såg att sekundärtriggern på kammen hade fel polaritet mot vad Vemsboxen vill ha.
Vända polaritet och lite mer filter byggdes på primärtriggern så funkade motorn med suprans orginaltrigger. Jippie!

Stort tack till Jörgen.

Nu har jag slängt bort min tillfälliga Ford transit/fiesta trigger som jag kört med. Det hade varit lite kontakt mellen givare och tänder så jag vet inte om tänderna kanske flexar utåt vid 9500rpm!?

 

 

 Nu är bilen avställd för året och jag har börjat bygga ett nytt insug som jag tänkte bygga klart innan jag plockar ur motorn för kontroll. 

 

 

 

Tillbaka till Sida1Sida2, Sida4

copyright

©

2007 Peter Björck