Toyota Supra MKIV


 
Fakta      Bilder/Film   Byggbilder/info    Evenemang
Gå till: Sida1, Sida2, Sida3
Sida 4  Här fortsätter byggnationen inför sommaren 2008.
 

Jag har haft en till supra i garaget. Byggt om från dubbel till singelturbo, nytt soppasystem, aem custom rörsvetsning m.m. Men nu är den klar så jag kan börja med min bil igen.

 

Jag har fortsatt smida på insuget.
Till yttermåtten så är det klart. Planen var att bygga ett stort plenum men jag tyckte det var dåligt med plats för det. Men ändå så vart det ganska stort till slut så jag kanske minskar ner det lite. =)
Plenumet ska tas bort och alla skarvar ska svetsas även på insidan. Sedan ska översidans svets skarvar slipas ner för ett slätare utseende. Till slut ska det såklart poleras.

 

Motorn ur.

 

 

Nya ventilerna. 30mm och 34,5mm är dom, alltså 1mm större än orginal.
Som vanligt Jonas Banck som slipat in ventiler och portat. Tack Jonas (jb-engine.se) för ett kanonjobb!

 

 

 

Växellådsrenovering. Isärmontering med hjälp av press.

 


 

Många delar blir det att hålla reda på.

 

 

Här är utgående axeln monterad igen med lite nya grejor på 3ans växel. Jag gjorde en platta med en hylsa till den undre axeln så allt står stabilt när man bygger på allt uppifrån.


 

 

 Ännu en gång bakar jag delar till supran. Man får vara snabb sen med att få dit lagren/dreven på axeln och sen pressa.

 

Så var en låda klar. Bara en till att göra samma sak på. Men det ska gå lite fortare då jag tillverkat alla specialverktyg nu.

 

 

Motorblocket skickas iväg på honing. Tyvär så har honingsspåren slitits endel så jag vill fräsha upp det lite. Antagligen är det etanolen som "tvättat" cylinderväggarna rent från oljan. Man får akta sig att köra allt för feta blandningar. Såklart är stressplatta och ramlageröverfall monterade vid honing.

 

 

Lite nya delar har jag fått hem. Både Toyota original och lite annat. Elvattenpump kanske kan hjälpa till att hålla ner tempen vid bankörning?
Köpte även 98ans bakljus även fast jag inte gillar det gråa på dom. Men det kanske blir att modda lite.

 

Nya stickor på 280grader och 10.55mm lyft på insug och 10.8 på avgas. Avgasnockarna tar i toppen så det måste slipas ur lite. Har även kollat ventilspelet och beställt tryckare utan shims i rätt höjder, det kan dock ta en stund att få hem dom så jag håller på att göra iordning en reservtopp som jag kan ha vid besiktning om inte tryckarna kommer på ett tag.

 

Modifierad ny oljepump. Finns att köpa färdig men det är ju inte roligt.
Det som är problemet original och jag även hade märkte jag när jag plockat isar min motor var att den trycker ur nedre packboxen. Min hade inte lossnat helt utan låg snett och skavde på kamremsdrevet.
Ny packbox limmad på plats. Sen borra och gänga för tre st skruvar som hindrar packboxen för att komma ut.
Oljereturen från packboxen som syns nere till vänster borrade jag även up för att fortare evakuera oljan. Till sist passade jag även på att shimsa up fjädern lite så man får ett högra maxoljetryck.

På bilden ovan syns även "Billet timing belt tensioner bracket". En dyr liten del som kan vara bra att ha då det har hänt för vissa att originalet i aluminium spricker och kamremmen kuggar över. Ingen fara med dom flesta kammar men med mina så blir det ventilsallad om remmen kuggar över.

 

Plenumet helsvetsat alla skarvar på insidan och sedan påsvetsat mot rören. Nu saknas lite finnish, anslutningar och att fixa till Q45 spjället.

 

 

 

Allt som jag bytte i växellådorna. Hoppas dem klarar sig bättre i år annars blir det dyrt.

 

 

Jag renoverade kopplingen. Bytte "slitplåten" på svänghjulet och så bytte jag lameller. Jag har många nästan nya(Nascar) lameller som har fel centrum. Så jag borrade bort lamellcentrumen från mina supra lameller och fick tag på nit så jag kunde byta lameller.
Jag kommer ihåg när jag mailade Tilton för nått år sen och frågade om man kunde köpa bara lösa lamellcentrum och dom sa nej. Sa även att jag svarvat ur och svetsat i nya lameller med gott resultat till gamla volvon. Då skrev han: "If you tell anyone that a tilton part broke down, i will hunt you down in whatever country you live in" =)

Dock så var även mellanplattorna lite skeva så den kopplade inte ur ordentligt, efter lite strul så köpte jag en ny tilton tryckplatta med nya mellanskivor(floaters) och då funkade det perfekt.
Ska försöka göra lite rivigare starter istället för att slira iväg på ettan som jag ofta gjort förut.
 

 

Fick även den här på posten vilket var mycket roligt! Zatzy car of the Year 2007.

 

 

 

Jag provade mina nya kammar med orginaldrev men timingen stämde inte bra.
Så jag svarvade till egna ställbara kamdrev. Christian Persson hjälpte mig med fräsningen av hål och spår till centrumplattan.
Ihopbultat med skuvar av titan.

 

 

En till bild jag hittade i telefånen. Jag ska försöka göra bilen lite fin med. Har riktat en bula som var på förardörren enda sedan Japan och sen lämnat den och fram och bakspoiler på lite lackering.

Katten Lasse är med och kollar in hur det går med supran.

 

 

 

Tillbaka till Sida1Sida2, Sida3

copyright

©

2007 Peter Björck