Toyota Supra MKIV


 
Fakta      Bilder/Film   Byggbilder/info    Evenemang
Gå till: Sida1, Sida3, Sida4
Sida 2 Här börjar ombyggnaden av bilen till säsongen -07. Det stora jobbet i vinter blir att jag ska bygga om bilen från högerstyrning till vänsterstyrning. Mycket jobb blir det och mycket delar som ska bytas. Jag hade turen att hitta en krockad supra mkiv -97 som jag tar alla delar ifrån, dock så saknades det endel viktiga delar så jag måste komplettera upp.

 

Till en början var det instrumentering och inredning som ska rivas ut.

 

 

 

 

Hela torpedväggen ska bytas + diverse plåt runtomkring torkare m.m.

 

 

Motorn som har funkat så bra lyfts ur väldigt skitig och ful. Förhoppningsvis kommer det stuvas ner en 2jz-gte med lite mer godis i till våren.

 

 

  

Mycket delar blir det när bilen ska ner i molekyler. Alla kablar i hela bilen ska bytas, förutom motorkabelhärvan som bara ska byggas om en del.

När inredningen är ute ska jag passa på att bygga in en bur i bilen med för extra säkerhet och så att jag får köra lite snabbare tider på strippen.

 

  Här är den krokade bilen jag köpte som får bli donatorbil för viktiga delar. Hela bakdelen på bilen var sned så den gick inte att reparera.

 

Nerkapning av reservbilen. Framdelen sparas eller finns till försäljning om någon skulle frontsmälla en supra. Framvagnen sitter numera på en Volvo...

 

 

 

 

Gamla torpedväggen är borta. Många punktsvetsar att borra ur och endel kapande blir det. Donatorbilen torped och diverse olika plåtar och fästen är även demonterade.

 

 

 

Nya torpeden är isvetsad på plats och ombyggnaden av torkardiket har börjat. Luftintaget till kupefläkt håller på att passas in. Antingen kan man byta hela torkardiket(då måste man ta ut rutan m.m.) eller så gör man som jag att man flyttar över alla små fästen till torkare, kåpor, ac-paket m.m. till mitt gamla torkardike. Det är lite klurigt att få allt på rätt plats och att göra det på ett så fabriksmässigt sätt som möjligt. Byter man hela "diket" så får man ju fel ramnummer på bilen med och det vill jag ju inte =)

 

 

Till fästena för torkararmaturen gjorde jag en fixtur på den gamla bilen så jag skulle få fästena på exakt samma ställe. Jag hade inte någon torkararmatur när jag byggde fästena så det var lite spännande att se om den passade när jag fick den och den passade perfekt.

 

 

Toppen avplockad, blocket ska borras och nya kolvar och stakar ska monteras. Det blir eagle stakar och cp kolvar.

 

 

     

Jag har inte hittat någon tillräckligt bra speedshop i sverige så jag åkte till US and A, Florida och Titan Motorsports i Orlando för att köpa grejor till supran. Allt på bilden köptes inte därifrån. Jag passade på att ta lite semester i solen och värmen och bla annat så var jag på ett dragrace i Bradenton där det var några supror som körde. Bla annat Darin från Titan med sin vita supra som går väldigt fort för att vara så lite modifierad. 9.01 gick det som snabbast. Filmklipp från körningen: http://www.youtube.com/watch?v=qk-tMeVKg6A

  

Väl hemma i sverige igen så plockas motorn isär för att skickas på borrning för dom nya överdimensionskolvarna. Tyvär visade det sig att ett ramlager överfall hade gått av! Det mellan 5an och 6ans cylinder. Vilken tur att det finns nya billet överfall att köpa och vilken otur att jag inte plockade isär motorn innan jag åkte till usa för att köpa delar. Men dom billetöverfallen brukar inte behövas förens vid över ca1200hk och vid varv på 10000rpm så man kan ju undra varför en av mina gått av.

 Jag har fått hem dom nya Titan motorsports Billet överfallen och arp pinbultar. Nu ska det lineborras in.

 

 

 Jag fick(Tack Ingvar Karlsson) en kina intercooler som jag tänkte prova att bygga oljekylare av.
Min nya vattenkylare är tjockare men inte lika hög så då tänkte jag lägga en avlång oljekyl under vattenkylaren. Frågan är bara om en sånhär ic kan fungera tillräckligt bra? och om den håller för trycket? Jag provar att svetsa ihop den så får jag testa den.

 

 

Instrumentbräddan är monterad för sista gången hoppas jag. Även mycket av den nya kabelhärvan är monterad.

 

 

Oljekylaren har jag svetsat ihop och provtryckt till 8 bar så jag hoppas det ska fungera bra.
Placeringen blir under den nya tjockare kylaren som även den är från nascar som den förra jag hade i bilen.

 

Jag har varit iväg med kardanaxeln till Svea kardan i sthlm för lite förstärkning. Bäst att förstärka i förebyggande syfte då dom brukar kunna gå av vid många starter med bra grepp. Det som görs är att rören byts ut från 2" till 2,5" med lite tjockare gods.
Här är före förstärkning:

 

 

 Mätarhuset måste bytas. Det jag fick tag på från usa var med MPH och en varvräknare med "indikator" för automatlåda. Så jag flyttade över varv och hastighet från mitt gamla. Resultatet syns på bilden till höger. Jag har även lackat instrumentpanelerna i bilens kulör för dom var lite repiga och fula. Autometermätare och nya huvudenheten monterad.

 

En sak jag läst om supran är att dom har tänkt på flera saker för att få ner vikten. Bland annat så skulle alla skruvar och bultar bara vara precis så långa som behövdes.
Det håller jag inte med om. Många bultar är alldeles för långa så jag byter eller kapar dom. Det gör kanske inte så mycket på vikten men det känns inte bra att skruva dit en bult som är för lång.
Här är det bultar till handbromsen.

 

 

Jag var nere på Elmia-mässan på påskaftonen och kollade in lite byggen och jag passade på att köpa med mig 2st nya Sparco stolar till supran.

 

Här slipar jag det sista i motorrummet och lägger på färgen med ett lager klarlack.

 

 

 

Montering av delar och kablar i motorrummet har börjat. Målet är att få det att se så cleant och rent som möjligt.

 

 

 

Tillbaka till Sida1, Sida3, Sida4

copyright

©

2007 Peter Björck